Jak wybrać targi wystawiennicze?

O tym, że warto brać udział w targach wystawienniczych, przekonywaliśmy w tym artykule. Ponieważ tego typu eventy stają się coraz bardziej popularne, dziś podpowiadamy jak nie zagubić się w gąszczu imprez i wybrać tę, która najbardziej odpowiada celom Twojej firmy, a tym samym może przynieść najwięcej korzyści.

Rozróżnienie targów

Podział targów nie odbywa się według jednego schematu, ale można je podzielić ze względu na specyfikę wystawiania;

Targi generalne: może w nich zazwyczaj uczestniczyć szeroka publiczność, czyli każdy zainteresowany. Często są organizowane są według branży, usługi czy określonego tematu.

Targi specjalistyczne: są one skierowane już do wąskiego grona odbiorców, np. wykonawców danego zawodu, wewnątrz danej branży itp. Są zamknięte dla osób niezwiązanych ze specyfiką tragów.

Ekspozycja solo: to nic innego jak prezentacja określonej usługi lub firmy. Prezentacja często odbywa się przy okazji innych wydarzeń, np. konferencje lub spotkania zawodowe.

Nie da się jednoznacznie określić jakiego rodzaju targi są lepsze lub gorsze, które dadzą lepsze efekty, a które nie. Wszystko zależy od specyfiki oferowanych usług. Warto jednak zabiegać o uczestnictwo w targach specjalistycznych lub pojawić się na nich, chociaż raz do roku. Ten rodzaj targów daje bardzo duże możliwości, przede wszystkim w rozpoznaniu się z ofertą konkurencji. Łatwiej również znaleźć potencjalnego klienta, ponieważ wszyscy uczestnicy takich targów, są już w jakiś sposób związani z oferowanymi przez Ciebie usługami.

Czym kierować się podczas wyboru targów?

W przypadku targów, które organizowane są od wielu lat i np. cieszą się w Twojej branży renomą, uczestnictwo w nich wydaje się być obowiązkiem pracowniczym. W przypadku wszystkich innych wydarzeń, lepiej działać powoli i przede wszystkim po krótkiej analizie.

Przeprowadź krótki research i przeanalizuj to, w jaki sposób do tej pory owe targi były organizowane. Na co zwracać szczególną uwagę? Przede wszystkim, na opinie innych. Jeśli prowadzisz własną firmę, sam doskonale wiesz, że to opinia klientów jest najlepszym zwierciadłem rzeczywistości. Ponadto zapoznaj się ze statystykami – ile wystawców w poprzednich targach brało udział, jaki był procent wystawców zagranicznych, a jaki lokalnych? Dowiedz się również z jakiego rodzaju odbiorcami będziesz miał do czynienia – czy są to osoby stricte powiązane z rynkiem, czy jedynie luźno znające się na temacie. Te wszystkie dane pozwolą Ci na oszacowanie czy udział w danym wydarzeniu, przełoży się na potencjalny zysk.

Zwróć uwagę również na sposób promocji owego wydarzenia – reklama często daje obraz tego jak wygląda całe wydarzenie. Ponadto dobrze przygotowane materiały promocyjne, zachęcą większą ilość uczestników, tym samym stwarzając szansę na lepsze dotarcie do szerokiego grona odbiorców.

Nie przepłacaj!

Udział w targach wystawienniczych często wiąże się z koniecznością wyjazdu do innego miasta, a czasem nawet kraju. To oczywiście koszty stałe, z którymi należy się liczyć. Do tego dochodzi oczywiście aspekt opłaty za udział w targach: wynajęcie miejsca na stoisko, postawienie stoiska, wynajęcie hostess, wynajęcie sprzętu, zużycie prądu itp.
Warto przeliczyć wszystkie potencjalne koszty oraz porównać je do swoich możliwości finansowych. Jeżeli wydatki okażą się bardzo duże, a prestiż targów niezbyt imponujący, wtedy zalecamy zachować budżet na większe wydarzenie, które może przynieść oczekiwane efekty. Warto jest się pokazywać często i wielu miejscach, jednak odpuszczenie kilku imprez na koszt bardziej renomowanych, może okazać się słusznym posunięciem.

Podsumowanie

Uczestnictwo w targach jest zawsze wydarzeniem dającym szansę na zwiększenie przychodów oraz zdobycie nowych klientów. Jednak, aby jak najlepiej dopasować swoje cele, należy wybrać do tego odpowiednie narzędzie. Warto poświęcić swoją uwagę i czas na to, aby później czerpać korzyści z właściwie wykonanej strategii.