Jak uniknąć błędów podczas targów?

Wydanie niemałej sumy na profesjonalne przygotowanie stosika nie jest gwarancją na duże zainteresowanie oraz osiągnięcie finansowego sukcesu. Na wystawców może czekać wiele trudności oraz niespodziewanych wydarzeń. Jak więc się przed nimi ustrzec? Jak nie popełniać błędów, które będą rzutować na późniejszy wizerunek firmy? Odpowiadamy i podpowiadamy.

Ustal cel

Charakter targów wystawienniczych może się znacznie różnić: targi ogólnobranżowe, jednobranżowe, otwarte, zamknięte itp. Decyzja o tym, w których targach wziąć udział, powinna być dostosowana pod cele przedsiębiorstwa. Nie trudno się więc domyślić, że ustalenie owego celu, powinno stanowić absolutny priorytet, przed podjęciem jakichkolwiek działań marketingowych.

W jego sprecyzowaniu powinny pomóc następujące pytania: czy chcemy zwiększyć obroty naszej firmy, zdobyć nowych klientów, odzyskać utraconych czy może nawiązać nowe kontakty biznesowe? Po wyborze celu pozostaje jedno: ustalenie gdzie i jak można go osiągnąć. Dla przykładu firma nakierowana na zdobycie szerszego grona nowych klientów, powinna wybrać targi branżowe i otwarte. Tym samym zwiększy swoje szanse, na zrealizowanie owego celu.

Jak to ma się do unikania wpadki? Postawiony cel, powinien być w pełni zgodny z wdrażanymi działaniami. W innym przypadku firma nie tylko go nie osiągnie ale przede wszystkim to niedopasowanie będzie bardzo odczuwalne przez odbiorców oraz konkurencję.

Zrozumienie klienta

Ustalenie celu jest bardzo ważne, jednak planowanie obecności na targach powinno się wiązać, również z tym czego oczekuje od nas klient. Niezależnie od tego w jakiej branży działa firma – to właśnie jego opinia od przedsiębiorstwie może być kluczem do sukcesu. Dlatego biorąc udział w targach, pamiętaj czego klient może może oczekiwać od Twojego przedsiębiorstwa. Dzięki temu, będziesz przygotowany na wszelkie warianty, tym samym minimalizując niechcianą wpadkę.

Przed udziałem w targach, analiza wszystkich materiałów oraz ogólnego wystroju stosika, patrząc z perspektywy osoby zainteresowanej usługami firmy, pozwoli na dostrzeżenie niedociągnięć lub niepotrzebnych elementów. Polecamy skorzystanie z opinii zaprzyjaźnionej osoby, niezwiązanej bezpośrednio z firmą. Zaleca się również przeprowadzenie próbnej rozmowy, która będzie najlepszym testem dla obsługi stoiska. Powoli ona na zrozumienie co się sprawdza, a czego unikać.

Obserwuj konkurencję

Każdy przedsiębiorca zgodzi się z opinią, że obserwacja otoczenia branżowego oraz działań konkurencji jest najlepszą wskazówką w podejmowaniu różnych decyzji. Jeżeli uważasz, że nauka na cudzych błędach jest nieetyczna, musisz zdać sobie sprawę, że w biznesie jest to wręcz wymagane, by utrzymać swoją pozycję, a nawet ją polepszyć. Jeśli Ty popełniasz błąd wiedz, że inne firmy to dostrzegają to i wyciągają wnioski z tej sytuacji.

Dlatego pojawienie się na targach incognito, o ile jest to możliwe lub wysłanie zaprzyjaźnionej osoby, na „zwiady”, może okazać się bardziej pomocne, niż nawet przeczytanie tego artykułu.

Obserwacja rozwiązań, które są wdrożone w życie oraz ich praktycznego zastosowania, jest najlepszą nauką z możliwych. Z tego powodu nawet podczas trwania targów, znajdź chwilę czasu i poobserwuj w jaki sposób prezentują się Twoi konkurenci. Patrz nie tylko na sprytne i ciekawe rozwiązania, ale również szukaj luk i błędów. Spojrzenie na stoiska innych krytycznym wzrokiem, jest o wiele łatwiejsze niż ocena samego siebie. Dlatego szukaj podobnych elementów i oceniaj je z perspektywy potencjalnego klienta. Być może to co początkowo wydawało się być dobrym rozwiązaniem, nie sprawdza się w praktyce.

Pamiętaj, że nie musisz kopiować od konkurencji, jednak obserwacja toczenia, może przyczynić się do pobudzenia wyobraźni oraz pokładów kreatywności, które warto przekuć na własne pomysły i rozwiązania.

Przygotuj dokładne informacje

Przygotowanie zarówno materiałów informacyjnych, jak i personelu obsługującego stoisko, to gwarancja na uniknięcie jednego z najgorszych błędów, jakie mogą się zdarzyć na targach, czyli niedoinformowanie lub brak informacji. Firma, która prezentuje swoje usługi, absolutnie nie może sobie pozwolić na taką sytuację.

Przed rozpoczęciem targów przejrzyj kilka razy przygotowane materiały, analizując je pod względem wartości merytorycznej. Zastanów się czy wszystkie najbardziej istotne informacje zostały zawarte, czy sposób w jaki opisane są poszczególne zagadnienia, wyczerpują temat oraz czy niektóre informacje nie są po prostu niepotrzebne.

Przepytanie personelu pod kątem sprawdzenia informacji przeprowadź sam lub zlec osobie, która zrobi to w sposób rzetelny i dokładny.

Wystawiaj, wystawiaj, wystawiaj!

Jak już wcześniej zostało wspomniane – nie ma lepszego sposobu weryfikacji tego, czy stoisko zostało przygotowane rzetelnie, czy wymaga wprowadzenia zmian, niż praktyka. Każdy z nas popełnia błędy, dlatego nie traktuj ich jako porażkę, a jako kierunkowskaz do dalszych działań. Ucz się na błędach, by nie powtarzać ich w przyszłości. I pamiętaj - to, że błędy będą się pojawiać, jest pewne, jednak sztuką jest obrócenie ich na swoją korzyść, więc warto się tego nauczyć. Ćwiczenie czyni mistrza! :)