Jak rozmawiać z klientem na targach wystawienniczych?

Postawiłeś profesjonalne stoisko, wyłożyłeś wszystkie foldery reklamowe, ustawiłeś hostessy. Zbliża się w końcu klient, na którego tak czekałeś, dla którego to wszystko przygotowałeś. I co dalej? Jak przeprowadzić profesjonalną rozmowę, po której zainteresowany nie ucieknie z krzykiem, robiąc Tobie i Twojej firmie, tym samym czarny PR? Jak zwykle mamy kilka cennych rad.

1. Uprzejmość nigdy nie zaszkodzi

To podstawowa rada, która często jest zapomina w praktyce. Pojawiając się w dość nietypowym otoczeniu, jakim są targi wystawiennicze, często zdarza się zapomnieć, że obecność na nich, to część Twojej pracy. Co więcej, nasze starania powinny być wzmożone. Dlatego w kontakcie z klientem, należy zachowywać się grzecznie i uprzejmie. Niezależnie od tego, czy kontakt z daną osobą nam odpowiada, czy zadawane przez tą osobę pytania są dla nas śmieszne lub „głupie”, wszystko co robimy i mówimy, powinno odbywać się z zachowaniem najwyższej uprzejmości.

2. Kto pyta nie błądzi

Celem targów wystawienniczych jest przekazanie informacji o firmie i jej usługach, w jak najlepszym świetle. Dlatego naturalnym jest, że osoby zainteresowane stosikiem, będą zadawały różnorodne pytania. Oprócz rzetelnego przygotowania się do nich, (o czym pisaliśmy tutaj) musisz również kontrolować to w jaki sposób na nie odpowiadasz. Przede wszystkim musi być na temat! Klient przyszedł po konkretną informację, dlatego nie zasypuj go lawiną mało znaczących, z jego punktu widzenia, opowieści krążących wokół tematu. Staraj się odpowiadać rzeczowo i na temat. Nie tylko zaspokoisz potrzebę klienta, ale również sprawisz wrażenie osoby dobrze przygotowanej i profesjonalnej.

3. Nasz klient nasz pan!

To stare powiedzenie niestety ma w sobie sporo prawdy. Targi wystawiennicze, to jak sprzedawanie swojego towaru, oferty czy usługi. Tak samo jak w sklepie, tutaj również musisz traktować swojego klienta z szacunkiem i pamiętać, że „klient ma zawsze rację”. Jeżeli w czymś się z nim nie zgadzasz – nie wdawaj się w dyskusje. Przede wszystkim unikaj konfliktów, ponieważ to bardzo źle rzutuje na opinie o firmie. Niestety w tej sytuacji klient zawsze będzie „panem”.

4. Jesteś wizytówką firmy

Reprezentowanie firmy, to Twój główny cel, o którym będąc na różnego rodzaju spotkaniach branżowych, nie powinieneś absolutnie nigdy zapominać. Dlatego, nawet jeśli nie jesteś w trakcie bezpośredniej rozmowy z klientem, musisz cały czas pamiętać o tym, że Twoje zachowanie może być obserwowane i oceniane. Pamiętaj o schludnym ubraniu firmowym oraz nienagannej postawie. W takim miejscu wszystko co robisz, jest automatycznie przekładane na wizerunek firmy.

5. Daj na luz

Jeżeli do tej pory nie brałeś udziału w podobnych spotkaniach lub targach, postaraj się wypaść jak najlepiej. Pamiętaj, że wszelkiego rodzaju błędy czy potknięcia są od razu przez potencjalnych klientów zauważane. Twoim najgorszym wrogiem jest stres, dlatego podejdź do sprawy zadaniowo i postaraj się zachowywać jak najbardziej na luzie. Nie staraj się nauczyć się oferty czy przygotowanego tekstu na pamięć! Klepanie regułek nie jest, ani zachęcające ani pożyteczne. Przeczytaj foldery reklamowe kilka razy, a następie prezentuj je własnymi słowami. Ponadto staraj się często uśmiechać i żartować, jeśli oczywiście jest to stosowne i właściwe. Wtedy kontakt z klientem staje się przyjazny, a on sam pozytywnie nastawiony.

W skrócie:

  • rozmowa z klientem może być „trudna”, jednak nigdy nie wychodź z roli miłego i przyjaźnie nastawionego pomocnika, który w każdej chwili służy informacją,
  • prezentacja firmy powinna wypaść jak najbardziej naturalnie – rozmówca nie może mieć wątpliwości, że znasz się na swojej pracy,
  • jak najlepsze zaprezentowanie firmy to cel, dla którego jesteś na targach – nigdy o tym nie zapominaj!
  • Ty i Twoja firma jesteście najlepsi! – spraw by Twój potencjalny klient miał takie samo zdanie!