Hostessa - wizytówka firmy

Pragniesz zaprezentować się na targach wystawienniczych z jak najlepszej strony? Zatem doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że jest to idealna okazja do nawiązania kontaktów biznesowych oraz do zdobycia nowych klientów. Wszystko jest dopięte na ostatni guzik, jednak okazuje się, że zawodzi czynnik ludzki, czyli niekompetentna hostessa. W tym artykule radzimy na co zwracać uwagę podczas doboru odpowiedniej osoby oraz jak powinna wyglądać i zachowywać się profesjonalna hostessa.

Atrakcyjny wygląd

Nie od dziś wiadomo, że ładni ludzie, są lepiej odbierani. Tak zwany efekt aureoli sprawia, że osobom, które uważamy za atrakcyjne pod względem fizycznym, nadajemy więcej pozytywnych cech, takich jak inteligencja, kompetencja czy uczciwość. Ponadto, uważniej słuchamy tego, co mówią oraz łatwiej im ufamy. Dlatego też nie bez powodu warto zatrudnić osobę, która posiada nienaganna aparycję. Prezentowane przez nią produkty również staną się atrakcyjniejsze, a wymienione przez nią pozytywne cechy, łatwiej akceptowalne.

Jak powinna wyglądać hostessa?

Oczywiście, nie należy dyskutować w kwestii gustów, jednak można przyjąć „wzór” tego jak powinna wyglądać profesjonalna hostessa. Podstawową zasadą jest tak zwane „zadbanie”, np. jeśli hostessa posiada długie włosy, nie może posiadać rozdwojonych i potarganych włosów. Równie ważne są zadbane dłonie, zwłaszcza jeśli hostessa rozdaje ulotki lub katalogi – poobgryzane paznokcie oraz zarośnięte skórki nie tylko są nieatrakcyjne, ale wręcz odpychające.

Bardzo ważna jest również sylwetka – osoba która jest smukła i wysportowana, jest odbierana jako taka, która umie zadbać o siebie i wie co jest dla niej najlepsze. Istotna jest również postawa podczas prezentacji usług, ponieważ mowa ciała mówi wiele o naszych zamiarach. Wyprostowana postawa ciała to oznaka pewności siebie, dlatego prezentowane w ten sposób produkty, sprawiają wrażenie sprawdzonych i trwałych.

Wygląd dostosowany do produktu

Jeżeli prezentowane usługi dotyczą pielęgnacji poszczególnych części ciała, np. skóry twarzy, wtedy niezbędne jest dopilnowanie, aby zatrudniona hostessa posiadała nienaganną cerę. Choć nikt nie oczekuje, że hostessa będzie klientką danej firmy, jednak stanowi ona jej wizytówkę. Z tego względu cera z problemami będzie dla klientów sygnałem – produkt nie jest skuteczny.

Taka sama sytuacja dotyczy stroju. Prezentując odżywki i suplementy dla sportowców, nie tylko wymagana powinna być wysportowana sylwetka, ale również adekwatny do charakteru towaru strój sportowy. Prezentując usługi biznesowe, wymagany jest elegancki strój itp. Najlepiej jeśli dodatkowo będzie on zunifikowany z firmą, pod postacią logo lub kolorów przedsiębiorstwa. W ten sposób żaden klient nie będzie miał wątpliwości do to tego, jakie stoisko targowe reprezentuje hostessa, nawet gdy się on niego oddali.

Kompetencje

Często zapomina się o bardzo ważnym aspekcie, jakim jest odpowiednie przeszkolenie hostessy. Może się wydawać, że hostessa jest jedynie osobą, która zachęca do zapoznania się z danym produktem lub usługami firmy. Jednak często bywa tak, że to właśnie do hostessy kierowane są wstępne pytania, na które odpowiedź może zaważyć o zainteresowaniu klienta lub nie. Obecność osoby, która zapozna klientów ze szczegółami oferty jest niezbędna, jednak może się zdarzyć tak, że będzie ona w danej chwili zajęta. Dlatego, nie można dopuścić, do sytuacji gdy klient w pierwszej chwili wykazuje zainteresowanie, by stracić je, ponieważ obsługa stoiska nie zajęła się nim w profesjonalny sposób.

W przypadku targów międzynarodowych, absolutnie niezbędna jest znajomość przynajmniej języka angielskiego. Większa ilość języków będzie oczywiście dodatkowym atutem. Zalecamy jednak weryfikację ich poziomu, poprzez przeprowadzenie części rozmowy kwalifikacyjnej, w obcym języku. W ten sposób nie tylko poznamy kandydatkę, ale również jej umiejętności.

Weryfikuj i przekazuj

Doświadczenie hostessy w targach jest bardzo ważnym atutem, jednak nie można w całości na nim polegać. Dlaczego? Ponieważ każda firma, usługa czy produkt mogą się od siebie różnić. Prezentacja np. firmy produkującej meble, może się znacznie różnić, ze względu na poszczególne jej cechy. Dlatego, przed rozpoczęciem współpracy, należy przekazać swoje wymagania oraz oczekiwania względem pracy hostessy. Dzięki temu, można uzyskać pewność, że wykonywana przez nią praca zostanie wykonana według wytycznych. Zmniejszane jest tym samym ryzyko błędu lub nieoczekiwanego wydarzenia oraz radzenia sobie w takiej sytuacji.

Doświadczenie eliminacją błędów

Przy każdym systemie najsłabszym ogniwem często bywa człowiek, jednak zatrudnienie osoby z doświadczeniem jest podłożem do sukcesu. Tak samo jak w kontaktach biznesowych, tak samo jest z pracownikami – warto wyrabiać sobie znajomości. Więc nie rezygnuj ze współpracy z osobą, która świetnie sprawdziła się w poprzednim zleceniu. Stworzenie siatki hostess, które przy okazji dobrze zapoznają się ze specyfiką prezentowanego stoiska, będzie już prostą do sukcesu.

Do zapamiętania!

  • w przypadku hostess wygląd ma znaczenie – na czas targów są one wizytówką Twojej firmy
  • zwracaj uwagę na szczegóły wyglądu
  • przekazuj dokładne instrukcje, by hostessy wiedziały czego od nich oczekujesz
  • zadbaj o zunifikowany strój